Havregryn til morgenmad



Havregryn

Vi kender alle til at havregryn er sundt, jeg selv blev tudet ørene fulde med det, da jeg var barn og min far bildte mig endda ind, at jeg ville kunne rokke med ørerne, hvis jeg spiste havregrød hver morgen.

Jeg har aldrig været vild med grøden, men havregryn med æbler har altid været et dejligt måltid, og jeg har også en opskrift på havregrynsmoothie her på siden, hvis du vil have den med ud af døren og i en lidt anderledes frisk form.

Jeg har dog, når der er masser af tid om morgenen, lavet en bagt havregrød med æble og nødder, som er lidt ligesom at spise kage.

Havregryn er fulde af gode kulhydrater, som giver energi til en lang dag. Havregryn indeholder en stribe mineraler og vitaminer, som fx B- og E-vitaminer, herudover er havregryn faktisk også rig på proteiner, som skaber mæthed. Og så rummer havregryn mange gode hjertevenlige fedtsyrer, som stiver både blodårer og kredsløb af.

Hvis du spiser 100 gram havregryn, dækker du desuden en tredjedel af dit daglige behov for fibre. Fibre hjælper blandt andet på fordøjelsen og er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Kommentarer