Sød kartoffelsuppe med pastinak

Jeg elsker supper, jeg kan næsten glæde mig til efterårets kommen og vinteren for, så skal vi have suppe. 

Samtidig er suppe en fantastisk måde at få en masse grøntsager på og så mætte det så fantastisk, så det udgør et måltid, ihvertfald for mig, min søn kræver lidt ekstra, men han dyrker også meget sport.

Vi var på Høst marked hos Årstiderne i går og hold nu op, jeg har været der før, så jeg vidste, hvad jeg havde i vente, men det overvælder mig alligevel og jeg får lyst til at købe det hele og sylte, fermentere, blende, juice og lave de lækreste salater. 






Men besluttede mig for at lave suppe, min søn faldt for østershatte og tænkte på smørstegte på lidt godt brød og jeg selv for de skønneste mamolindo tomater, som da ville være for lækre i en mozzarella/tomat salat. 






Opskrift på suppe:
1 spsk kokosolie
2 løg, skåret i små stykker
3 fed hvidløg, hakket
3 cm ingefør, skrætte og hakket
2 dl røde linser
2 søde kartofler, skrællet og skåret i mindre stykker
2 gulerødder skrællet og skåret i mindre stykker
1 pastinak skrællet og skåret i mindre stykker
1 chili skyllet og finthakket uden kerner
2 tsk gurkemeje
8 dl vand
vegetar bouillion et drys 
salt og peber

Varm kokosolien i en gryde og svits løg, hvidløg og ingefær til løgene er blanke.

Tilsæt linser, grøntsager og vend det med løgblandingen.

Tilsæt bouillion og lad det simre til grøntsagerne og linserne er møre.

Blend suppen med en stavblender i gryden til den er jævn - guf 


Marmolindotomater....gosh...de er smukke. 
 Mens suppe blev færdig, lavede jeg en skøn tomatsalat med de sjove tomater, mozzella, hvidløg og hældte lidt god oliven olie over.




De smukke østershatte blev skåret fint og stegt i en god omgang smør...



så fuglene synger, nøj hvor var det godt på ristet brød



Velbekomme, sundhed og smukhed i samme tallerken....

Kommentarer