Anti-inflammatorisk kost I



Så kom dagen, hvor jeg gik i gang med en måned med anti flammatorisk kost efter jeg fik konstateret candida svamp på min sidste del af kostvejlederuddannelsen.

Startede i går, da jeg skulle have plads og overskud i kalenderen og har i dag taget spytprøve som viser, at den er der stadig den dumme svamp...men dog i lidt mildere grad end da jeg fik det konstateret, nok fordi jeg allerede har taget alle de sunde retningslinier til mig.

Men jeg vil gerne have det væk og tanken om en måned levet efter disse regler er slet, slet ikke skræmmende for mig, mere end udfordring.

Grønt mad er jo skønt, og når man først har begreberne siddende i baghovedet er det slet ikke svært.

Food in Jars...tiltalende...


Min udfordring er at undvære rødvin, øl, ost, og brød.


Så for at have noget at tygge på, startede jeg med at lave knækbrød i går aftes:




Inflammationsdæmpende kost
Smerter, træthed, søvnbesvær, overvægt, depression mm. Mange tilstande har
en eller anden grad af inflammation involveret.
Inflammation er i sig selv en gavnlig reaktion i immunforsvaret. F.eks. når vi forstuver
en ankel, får en splint i fingeren osv. Immunforsvaret går i gang, det gør ondt, hæver, bliver
rødt og varmt i en tid og så går det væk og immunforsvaret går ned i normalt gear igen.
Men hvis det bliver ved med at køre og man går rundt med kronisk inflammation er det ikke
godt og byder på alvorlig helbredsrisiko.
Der er meget, du kan gøre ad naturlig vej for at få dæmpet selve inflammationen samt forbedre
smerte- og funktionsniveau. Ikke bare symptombehandling, men en indsats, som går ind og
arbejder med årsagen.
Din kost har stor indflydelse på, hvordan du har det. Vidste du, at visse fødevarer fremmer
inflammation og andre fødevarer begrænser inflammation?

Spis gerne
Vildlaks
Fede fisk, som sild, makrel, ansjos
Avocado
Grønne bladgrøntsager
Grøntsager i det hele taget
Farverig frugt
Nødder, kerner (max. en håndfuld dagl.)
Grøn te
Ingefær, gurkemeje
Æg
Lidt mørk 70% chokolade
Fjerkræ
Lam eller vildt
Olivenolie

Begræns
Sukker
Færdiglavet mad
Korn (pga. lektiner) dvs.:
brød, pasta, ris m.m.
Mejeriprodukter
Kaffe
Alkohol
Rødt kød, kød fra ’tunge dyr’

Undgå
Fast food
Margarine
Blandingsmargariner

Kosttilskud
D vitamin er meget vigtigt. Danskere får ikke nok, fordi vi lever for højt mod nord, hvor solen ikke giver os nok D vitamin. De fleste er nødt til at tage det som kosttilskud. Det er vigtigt for at regulere immunsystemet, giver energi, forbedrer smerter og virker antiinflammatorisk. Få det gerne målt hos lægen.
Omega 3 olier er vigtige som antiinflamatoriske midler. Vælg er godt fiskeolieprodukt, muslingeolie eller krillolie.
Du har brug for vitaminer og mineraler til at bekæmpe inflammationen. Visse vitaminer og mineraler har direkte effekt i forhold til inflammation.
Der findes en række urter, som har dokumenteret effekt på inflammationer. Urteekstrakt som kosttilskud. Få professionel hjælp hvis du får medicin; der kan være interaktion med medicin mm. Dosering bør også håndteres af en kyndig behandler.

Motion og bevægelse er gavnligt, men ovedriv ikke.
Stress er dårligt for inflammation

Søvn er vigtig for at modvirke inflammation.

ovenstående er taget fra www.naturopati.dk

Kommentarer