Mousakka med auberginer



Disse vinterdage prøver jeg at fylde så mange grøntsager på som overhovedet mulig.

Synes vinteren har været fyldt med virusser, og os som normalt aldrig bliver ramt, har været ramt alle sammen i større og mindre omfang.



Tit, når jeg laver mousakka, laver jeg det med en kombination af kartofler og auberginer...denne er kun med auberginer.

Aubergine er en vidunder for dit hjerte. Dens fiberindhold, kalium, C-vitamin, B6-vitamin og phytonutrients er gode for et sundt hjerte. Alle fødevarer, der indeholder flavonoider er gode mod hjertesygdomme. Antioxidanterne i aubegine hjælper med at reducere blodtrykket og beskytte os mod frie radikaler.

Desuden fik jeg også puttet en masse tomater i, for lycopen som der findes i tomat hører til gruppen af de farvestrålende carotener og fremhæves gennem mange undersøgelser som guf for dit immunforsvar. Tomater beskytter dig også mod både blodpropper og visse kræftformer. Som en lille sidegevinst holder den saftige grønsag også huden ung. Dermed er der lutter fordele ved at spise tomater - spis dem for variationens skyld både kolde og varme.
 


Ingredienser
  • 500g hakket oksekød
  • 2 auberginer
  • en stor håndfuld cocktail tomater
  • ½ dåse hakkede tomater
  • en dåse tomatpure
  • 1 lille løg
  • 2 fed hvidløg
  • mozzarella bøf ost
  • lidt almindelig revet ost, jeg bruger altid bare min almindelige ost og river den på rivejernet
  • olie til stegning
  • Røget paprika, salt og peber
  • Bechamel sauce, du kan lave den selv eller købe den færdig, hvis du har travlt.
Fremgangsmåde
  1. Hak løg og hvidløg fint og steg det i en gryde med olie
  2. Tilsæt hakket oksekød i gryden, og rør rundt til det er gennemstegt
  3. Tilsæt coctailtomater skåret over, hakkede tomater og tomatpure, og skru ned på svag varme
  4. Smag til med røget paprika, salt og peber
  5. Skær auberginer i skiver (ca. 0,5cm tykke), og steg dem på begge side på en pande i en smule olie
  6. Form moussakaen ved, at ligge et lag auberginer i bunden af et ildfast fad. Læg derefter et lag kødsovs, og slut af med bechamelsovs. Gentag processen og end med, at læg et lag auberginer på toppen. Drys med mozarella bøf ost og revet ost.
  7. Bag mousakkaen i ovnen i ca. 35min ved 200graders varme

Kommentarer