Hyldeblomst....det er nu ...


Så er det nu kan jeg se, at årstidens hyldeblomster skal høstes, hvis vi skal have noget hjemmegjort saft....og det skal vi da.

Jeg sparer altid lidt på sukkeret, for synes de normale opskrifter har lige lidt rigeligt med sukker og det er jeg ikke så vild med.

60 hyldeblomst, skærme
6 øko citroner
6 spsk citronsyre, (Levnedsmiddelret godkendt )
300 g rørsukker
2½ l vand

Klip så vidt muligt alle stilke af hyldeblomstskærmene og kom dem i en stor gryde eller skål. Det er ikke nødvendigt at skylle hyldeblomstskærmene, ryst dem blot for smådyr.

Jeg bruger en kartoffelskralder til citronskallen og så presser jeg citronsaften ud bagefter for at blive fri for det bitre i den hvide hinde.

Kog vandet op og opløs sukker og citronsyre i vandet.

Hæld blandingen i gryden. Sæt låg på og stil det i køleskabet. 

Lad det stå og trække i 3-5 dage.

Si saften igennem et tefilter og hæld den på rengjorte flasker (skyl dem eventuelt i atamon) 

Da der ikke er så meget sukker i, er blandingsforholdet 1 del hyldeblomst og en del vand.

Smager også helt fantastisk med hvidvin :) 







Kommentarer