Suppetid - gulerodssuppe



Det er ved at være suppetid og det elsker jeg så højt. Ligesom smoothies er en genial måde for mig at få en masse grøntsager, så er det ligeledes sådan med suppe.

For nogle er suppe en forret, for mig er det et fyldigt og nærende måltid, som står så fint alene. Især hvis man vælger at putte toppings på og måske får et godt stykke brød til.

Her har jeg valgt at lave en gulerodssuppe med pastinak og røde linser. Da jeg blender den til sidst i gryden med en stavblender, bliver det en tyk og fyldig masse....og det smager helt vidunderligt!

Gulerodssuppe 4 pers.:
2 spsk kokosolie
1 løg
4 fed hvidløg skåret i mindre stykker
3 cm ingefær skåret i mindre stykker
1 stykke gurkemeje (kan undlades men elsker farven og det sunde valg) 
5 gulerødder skåret i mindre stykker
2 pastinakker skåret i mindre stykker
1½ del røde linser
7 dl bouillon ( jeg bruger 7 dl vand og pulver fra Urtekram, så meget lettere at dosere)
1 dåse kokosmælk
saften af 1 citron
1 spsk tamrind (kan udelades)

Varm kokosolien i en gryde og svits løg, hvidløg og ingefær til løgene er blanke. Tilsæt gulerødder,  pastinak og de røde linser og vend det i løgblandingen.
Tilsæt bouillon, saften af en citron og kokosmælk og lad det simre til linser og grøntsager er møre.

Blend suppen til den er i en cremet konsistens og smag til med tamarind, salt og peber.

Tilsæt hvad du har lyst til som topping. Jeg havde købt en rotisserie kylling, som jeg pillede og havde nogle rugbrødschips, som jeg krammede til mindre stykker og tilsatte. 










Utrolig god suppe og der var  en stor gryde og nok til 4 personer.....

Kommentarer